dimarts, 16 de juny del 2009

Intervenció del Bloc al debat de Pressupostos 2009

El pressupost de 2009 naix viciat, recorde que la primera comissió on es presentava el primer esborrany de pressupost va ser a finals de febrer però no ha sigut fins a juny quan s’ha portat a ple per a la seua aprovació. Naix viciat este pressupost perquè no sabien com quadrar-lo donat que han hagut de destinar gran quantitat dels ingressos de 2009 a tapar dèficits dels anys anteriors: estic parlant dels més de 2 milions d’euros de dèficit que encara tenim en tresoreria que venen de la mala gestió del pressupopst de 2007 i que és ara en 2009 quan hem de fer front a ells.

Després de liquidar el pressupost de 2007, apareix en tresoreria un dèficit de 3 milions d’euros. Estos 3 milions d’euros van a pagar-se de la següent manera:
  • 900.000 euros via un préstec de legislatura, amb els seus corresponents interessos i
  • 2.100.000 euros amb ingressos de 2009.
D’ací la dificultat per a quadrar els pressupostos. En 2007, temps de bonança, s’han gastat més dels que tenien i ara en temps de crisi no poden tancar el pressupost. Em ve al cap una dita popular coneguda a Tavernes: “qui no guarda quan té, no menja quan vol”.

La solució que han donat és cobrar per anticipat 12 anys del cànon de l’aigua.
El contracte amb Aquagest té vigència des de 2006 fins a 2031 i en 2006 ja cobraren per anticipat 5 anys, de 2006 fins a 2011, quantitat que ascendia a 1.025.000 euros. Ara, la seua proposta és cobrar per anticipat de 2012 fins a 2024, quantitat que suposa 2 milions d’euros. Açò significa:
  • En 3 anys s’han gastat més de 3 milions d’euros corresponnents a 17 dels 25 anys del cànon de l’aigua, un dels principals ingressos de l’Ajuntament.
  • A més, hem de pagar interessos, perquè s’està avançant uns diners a cobrar a partir de 2012 i estem en 2009.
  • A més, estos diners no els gasten per a fer inversions sinó per a cobrir forats derivats de la seua mala gestió anterior.
  • A més, estan llevant ingressos a futures corporacions i a futures inversions.
Esta proposta és inacceptable i només per això tenim motius per votar en contra del pressupost. Altra mala notícia és que de la líquidació del pressupost de 2008 es desprén un dèficit en tresoreria de 4 milions, un milió més que en 2007. ¿com salvaran el pressupost de 2010? ¿s’endeutaran més? ¿liquidaran el 8 anys de cànon que queden?

Tornem a la proposta de pressupost de 2009. Un altre motiu important pel qual votem en contra és que les partides d’ingressos són irreals i en això coincidim en el punt desé de l’informe d’intervenció: ”les quantitats consignades en el pressupost d’ingressos són superiors als que s’han liquidat durant l’exercici 2008, no existint cap raó que ho justifique en un context de crisi global en què ens trobem”.

Miren si són irreals, que la partida de reconeixements extrajudicials de crèdit, és a dir, la partida per a pagar factures de 2008 pendents de pagament, només compta amb una dotació de 450.000 euros però enguany ja hem fet quatre reconeixements extrajudicials que ascendeixen a més de 1.044.000 euros. Si no doten aquesta partida dels diners suficents, més tardaran en cobrar les empreses de Tavernes que han fet faenes per a l’Ajuntament.

Més exemples de que les partides d’ingressos són irreals és el cas de l’ICIO, impost de construccions i obres: estem en crisi i diuen que van a ingressar 4 vegades més d’aquest impost que en 2008. Increïble.
En 2007 liquidàren d’aquest impost 305.000 euros, en 2008 menys que en 2007, 169.000 euros i ara han pressupostat 617.000 euros, quatre vegades més que en 2008. Ens han dit en alguna ocasió que els del BLOC no sabem que estem en crisi però després d’açò està clar que els que no saben que estem en crisi són vostés.

De les plusvalues, fins al més de juny s’han liquidat 625.000 euros dels quals s’han recaptat 325.000 euros. En canvi, han pressupostat 1.500.000 euros.

Més partides d’ingressos que estan maximitzades sense justificació en un entorn de crisi econòmica:
  • IAE, impost d’activitat empresarial, 2007: 166.000 euros, 2008: 172.000 euros. 2009: pressupostats 196.000 euros.
  • Taxa de llicència d’obertura, 2007: 22.800 euros, 2008: 15.000 euros, 2009: pressupostats 34.500 euros, més del doble que 2008.
  • Taxa serveis programació urbanística: en 2008 liquidaren 21.000 euros. Ara n’han pressupostat 50.000, més del doble.

Han augmentat en un 50% les partides de multes i d’incomplement d’ordenances, ¿tan mal creu que van a portar-se els veïns de Tavernes en 2009?

Respecte la taxa del cementeri, han pressupostat que ara en 2009, ingresaran el triple que el que s’ha liquidat en 2008.
¿Tan mal de salut creuen que van els veïns de Tavernes?

Pensen que les xifres que he donat anteriorment són del que s’hauria d’haver ingressat en 2007 i 2008, no del que realment s’ha recaptat, que és menor. Per tant, no valen excuses de que ara es recaptaran totes les taxes, perquè ja ens hem posat en este cas, que és el millor dels cassos, per a la previssió d’ingressos en 2009.

Per tant, no és estrany que amb aquestes previcions d’ingressos, isquen així les liquidacions dels pressupostos: en 3 milions de dèficit en 2007 i 4 milions de dèficit en 2008.

També ixen perjudicats d’este pressupost els clubs i associacions de Tavernes que veuen reduïdes les seues subvencions en la seua majoria en un 11%, tal i com reconeix l’Alcaldia en la seua memòria del Pressupost. El que no diu esta memòria és l’agravi comparatiu que s’ha fet entre els diferents clubs: mentre que la rebaixa a la UD Tavernes ha sigut benèvola, del 5%, al Club de Rugbi se li ha baixat un 14 % i al Club de Bàsquet un 20%. Compartim que a clubs nous que estan creixent com el Club de Futbol Vall d’Alfandech se li puge la subvenció però no compartim esta diferència entre clubs consolidats com la UD Tavernes, el Club de Rugbi i el de Bàsquet.

Tenint en compte que estos clubs i associacions són la base de la vida esportiva i cultural de Tavernes la decisió de baixar-los la subvenció és totalment desafortunada. Si l’IBI i les taxes han pujat per damunt de l’IPC, no vegem per què els clubs han de veure disminuida la seua subvenció.

Respecte l’accessibilitat, aplaudim que les partides per a la construcció de dues ascensors a la Caserna de la Guàrdia Civil i a la Casa Scout però trobem a faltar la partida d’ajudes a l’accessibilitat dels comerços. Recorde que a partir d’una moció presentada pel BLOC, esta corporació, per unanimitat, tenia el compromís de mantindre aquesta partida.

Respecte a les inversions, l’única manera de mantindre viu el capítol d’inversions és demanar un préstec de més de 1.173.000 euros i continuar endeutant-se arribant a un grau d’endeutament del 111%, que són 15 milions d’euros (o del 120% i 16 milioons d’euros si considerem com a prestecs les aportacions d’Aguagest per als col·lectors de Santa Bàrbara, Mitja Galta i Gómez Ferrer). En qualsevol cas un endetament superior al permés pel Ministeri d’Economia.
Destacar que torna a aparéixer la redacció del projecte d’’urbanització de La Sardina, que ja s’havia pressupostat en 2008. Esperem que pronte el veïns puguen gaudir dels mateixos serveis que tots.

Respecte la participació ciutadana, diu l’Alcaldia en la seua memòria que espera la participació dels ciutadants però realment el govern popular no creu en la participació ciutadana: ni ha convocat els consells assessors ni ha posat en marxa l’Agenda 21, que no ha tingut res a vore en l’elaboració d’este pressupost. Supose que seran conscients del temps que està paralitzada l’Agenda 21 i dels anys que no es convoquen els consells assessors. Si desitja una participació dels ciutadants en el pressupost el que ha de preparar són uns pressupostos participatius. Alguns ajuntaments importants governats pel seu partit, com és el cas de Castelló, fa temps que practiquen pressupostos participatius. Assegure que el dia que depenga del BLOC, Tavernes tindrà pressuppostos participatius.

Tècnicament, este pressupost no compleix l’objectiu d’estabilitat pressupostària ni compleix amb el pla sanejament.

En l’any 2.000, un any després de la primera majoria absoluta del PP, el remanent de tresoreria va ser positiu en 147.000 euros. En 2008, el remanent ha sigut negatiu en quatre milions d’euros.
També en l’any 2.000, l’endeutament era de 7.400.000 euros. Ara, és de 16 milions d’euros, 3.500 euros per família de quatre persones. Tanmateix, el nivell d’endeutament a què hem arribat no s’ha traduït en un la millora de la qualitat de vida a Tavernes.

El pressupost de 2009 és un pressupost ofegat. Però com he recordat abans, no és un pressupost ofegat per la crisi sinó pels últims anys de mala gestió econòmica del PP.
Així, la manera de salvar este pressupost ha sigut gastar-se 12 anys del cànon de l’aigua per tapar forats i seguir endutant-se per a fer inversions.
Per tant, el BLOC vota en contra d’este pressupost però també vota en contra de la gestió econòmica del Partit Popular.

Jordi Juan
Portaveu del BLOC a Tavernes.