També es pot llegir completa en l'enllaç següent:
La
proposta de pressupost de l’Ajuntament de Tavernes de la Valldigna per a
l’exercici 2012 que esta Alcaldia eleva a la consideració del Ple municipal i
que ara anem a debatre i si escau, aprovar, ascendeix a 15.251.325,07 euros,
respecte a l’estat de despeses com d’ingressos. Per tant, es presenta
equilibrat i suposa un decrement del 23,31 per 100 respecte a l’exercici
pressupostari de l’any 2011. Cal destacar que el pressupost 2012 presenta un
superàvit en termes corrents, és a dir, que els ingressos corrents
(14.835.755,04 euros) superen les despeses corrents (13.635.596,99 euros) en
1.200.158.05 euros.
Comparativa
en els ingressos corrents dels anys anteriors:
ANY
|
PREVISSIÓ
INGRESSOS CORRENTS
|
2007
|
16.584.714
euros
|
2008
|
17.977.779
euros
|
2009
|
18.268.837
euros
|
2010
|
20.780.872
euros
|
2011
|
19.487.827
euros
|
2012
|
14.835.755
euros
|
Ens situem en uns
ingressos corrents per baix de 2007.
Evidentment,
l’elaboració d’este pressupost està fortament condicionat per tres factors:
-
La històrica i greu crisi global que afecta directament a les administracions
públiques.
-
La situació actual de les arques municipals.
-
El Pla d’Ajust que l’Ajuntament va aprovar en el Ple del passat 30 de març,
fruit del Reial Decret Llei 4/2012 de mesures extraordinàries per al pagament
als proveïdors.
A
la vegada, estos tres factors i el retard en l’aprovació dels Pressupostos
Generals de l’Estat (es varen publicar en el BOE el passat dissabte 30 de juny
de 2012) justifiquen el retard a l’hora de presentar al Ple este pressupost de
la següent manera:
-
El temps utilitzat a aplicar, preveure i fer efectives en este pressupost
moltes de les mesures de l’esmentat Pla d’Ajust.
-
El retard en l’aprovació del Pressupost General de l’Estat, ja que afecta
capítols fonamentals dels pressupostos de les entitats locals com ara el
capítol de personal, els ingressos directes i les operacions d’endeutament.
-
La dificultat per a equilibrar els ingressos i les despeses d’este Ajuntament
que arrossegaven un fort desequilibri com a conseqüència dels exercicis
pressupostaris anteriors més avant il·lustrarem.
Cal emfasitzar que de la mala gestió econòmica
de la legislatura passada capitanejada per l’anterior govern, l’Ajuntament de
Tavernes ha patit un dèficit econòmic estructural més que considerable i que
donar pas i solució a un pressupost realista i coherent pel que fa a ingressos
i despeses ha estat una feina molt costosa però aconseguida amb èxit gràcies al
Pla d’Ajust i l’esforç i coordinació de totes les regidories i departaments d’este Ajuntament.
Seguint
l’argumentari d’abans cal deixar clar que des de l’any 2003 la Intervenció
Municipal ha informat desfavorablement sobre els pressupostos del Partit
Popular i que els pressupostos dels anys 2009, 2010 i 2011 no complien
l’objectiu d’estabilitat pressupostària en el sentit que hui en dia es defineix
este concepte.
No cal dir que a esta Alcaldia
li hauria agradat presentar al Ple l’aprovació del pressupost per a l’any 2012
abans del mes de juliol, però segons el criteri de l’Alcaldia el retard ha
valgut la pena ja que este pressupost per a l’exercici 2012 sí que compleix
l’objectiu d’estabilitat pressupostària tal i com ha informat la Intervenció
Municipal. Complir l’objectiu d’estabilitat
pressupostària és molt important, perquè esta magnitud indica que el pressupost
és capaç d’afrontar totes les despeses no financeres amb ingressos que no
provenen de préstecs i, a més, ja estem
complint una de les magnituds econòmiques previstes en el Pla d’Ajust.
A més,
cal celebrar que el Pressupost que ara anem a debatre compta també amb
l’informe favorable de la Intervenció
Municipal. Com he dit abans, des de 2003 este fet no es produïa.
Abans
d’enunciar els trets fonamentals d’este pressupost 2012 i les mesures adoptades
per a pal·liar el dèficit de l’Ajuntament, esta Alcaldia vol justificar per què
estes mesures arriben tard o, millor dit, s’haurien d’haver pres abans.
ANY
|
ROMANENT DE TRESORERIA REAL
|
2006
|
-
1.647.296,62 euros
|
2007
|
- 3.492.429,86 euros
|
2008
|
- 4.476.438,31 euros
|
2009
|
- 2.426.078,43 euros
|
2010
|
- 3.805.295,23 euros
|
2011
|
- 4.434.454,62 euros
|
L’any
2006 va acabar amb un romanent de tresoreria real negatiu de 1.647.296,62
euros. La liquidació del pressupost de l’any 2007 va donar lloc a un augment en
el dèficit pressupostari i, així, el romanent de tresoreria real va ser negatiu
de 3.492.429 euros. Per a absorbir este dèficit pressupostari en el pressupost
de 2008 el govern d’aleshores va optar per obtenir ingressos extra fent un
préstec de legislatura i un Pla de sanejament des de l’any 2008 fins a l’any
2011. Evidentment, este Pla de Sanejament no s’ha complit, tal com demostren
els reiterats informes de la Intervenció Municipal i l’actual situació de les
arques municipals.
La
liquidació del pressupost de l’any 2008 va donar lloc a un romanent de
tresoreria real negatiu de 4.476.438 euros. El govern anterior, per a elaborar
el pressupost de 2009, en compte de prendre mesures per a pal·liar este nou
augment del dèficit va preferir obtenir ingressos extra cobrant per anticipat
el cànon de l’aigua. D’esta manera, el govern anterior cobrava per anticipat
2.004.000 euros corresponents al període del cànon des de l’any 2012 fins a
l’any 2026, de manera que privava d’ingressos que corresponien a futurs
exercicis pressupostaris i a futures corporacions.
La
liquidació del pressupost de l’any 2009 va donar lloc a un romanent de
tresoreria real negatiu de 2.426.078 euros (va disminuir degut als ingressos
pel cànon de l’aigua) i de nou es va elaborar un pressupost per a l’exercici
2010 sense prendre cap mesura correctora per a posar fi al dèficit
pressupostari que asfixiava les arques municipals. Evidentment, este pressupost
per a l’any 2010, igual que els pressupostos anteriors, no estava equilibrat en
ingressos i despeses, es gastava més del que s’ingressava, i va donar lloc a un
romanent de tresoreria real negatiu de 3.805.295 euros.
La
situació econòmica de l’Ajuntament es va agreujar des de l’inici de l’any 2011
ja que durant este any, any en què es produirien les eleccions municipals, el
govern d’aleshores no es va preocupar d’elaborar els pressupostos per al
corresponent exercici 2011 però sí que es va preocupar irresponsablement de
gastar els ingressos de l’any 2011 a un ritme frenètic fins a les eleccions
municipals. En concret, en el moment de les eleccions municipals, el pressupost
de despeses estava executat en un 90% tot i treballar amb ingressos irreals com
més avant demostrarem. Aleshores, no va ser fins al novembre quan ja el govern
actual va aprovar el pressupost per a l’any 2011. Tal com esta Alcaldia va
afirmar en la Memòria de l’Alcaldia del pressupost 2011, el pressupost de 2011
era un pressupost de transició perquè quan l’actual equip de govern va agafar
les regnes de l’Ajuntament l’11 de juny de 2011, el pressupost de despeses
estava executat en un 90% i bàsicament el que es va fer va ser consignar les
despeses que s’havien dut a terme. Tot i l’esforç reductor d’este govern durant
el segon semestre de 2011, a causa de l’elevat grau d’execució en les despeses
descrit anteriorment en el primer semestre, ha estat impossible aconseguir una
liquidació adequada per a l’exercici 2011. És clar que del que ja s’ha gastat
no es pot estalviar. Tal com esta Alcaldia ja va afirmar en el seu moment, el
pressupost de 2011 no era el que s’haguera volgut presentar i donaria de nou una liquidació negativa. En
particular, el romanent real de l’exercici 2011 ha estat negatiu en
4.434.454,62 euros.
Així,
la situació en què ens trobem ara és amb un romanent de tresoreria real de
-4.434.454,62 euros. Amb un deute amb entitats financeres de 17.892.315,50
euros, volum total de capital viu per operacions de crèdit tant a curt com a
llarg termini, a 31 de maig de 2012, que presenta el 125,53 % dels ingressos
corrents liquidats. Per a obtindre estes ràtios s’ha tingut en compte el
préstec signat amb el Banc de Sabadell el 29 de maig de 2012 per import de
2.691.142,35 euros previst en el Reial Decret Llei 4/2012 i 7/2012 per al
pagament a proveïdors. I encara està pendent de tancar l’operació d’endeutament
(en la modalitat de préstec hipotecari) destinada a complir l’acord de
finalització del contracte de concessió administrativa de l’aparcament subterrani
per un import de més de 2 milions d’euros.
Havent
demostrat per què les mesures que hem pres arriben tard, vull afirmar amb
contundència que ha aplegat el moment de presentar un pressupost realista,
responsable i coherent amb els ingressos i despeses que es donen en este
Ajuntament. Ha arribat el moment de prendre mesures valentes que permeten
sanejar les arques municipals i així, com vaig afirmar en la Memòria d’Alcaldia
del pressupost 2011, el pressupost per a l’exercici 2012 no té res a veure amb
el Pressupost de 2011.
Esta
proposta de pressupost per a l’any 2012 suposa un candidat a pressupost
realista, ja que la previsió d’ingressos és una previsió realista calculada per
la Unitat Econòmica de l’Ajuntament basant-se en les liquidacions dels
pressupostos anteriors i en l’actualització dels distints impostos, tributs i
taxes. Les despeses s’adapten als ingressos de manera que el que es pretén
responsablement és no gastar més del que s’ingressa i amb este equilibri
aconseguir sanejar les arques municipals alhora que acurtar el termini de
pagament als proveïdors de l’Ajuntament i en un futur poder executar inversions
amb ingressos corrents.
Per
tal d’il·lustrar la diferència entre l’elaboració dels pressupostos anteriors i
el pressupost per a l’exercici 2012 i comprovar que els pressupostos anteriors
eren irreals i el Pressupost de 2012 sí que té vocació de ser real, és
convenient observar la diferència entre les quanties de les següents
consignacions pressupostàries per a diverses partides d’ingressos des de l’any
2007 fins a l’any 2011 i comparar-ho amb el que després realment es liquidava. Cal
observar la diferència total acumulada en les previsions d’ingressos des de
2007 fins a 2011 en estes partides de 3.568.659,30 euros i observar també el
que s’ha pressupostat per a l’any 2012.
CONCEPTE
PRESSUPOSTARI
|
ANY
|
PRESSUPOST
|
LIQUIDAT
|
DIFERENCIA
|
DIFERÈNCIA
TOTAL
|
IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS
I OBRES
|
2007
|
1.200.000,00
|
304.905,80
|
895.094,20
|
|
2008
|
650.000,00
|
169.707,50
|
480.292,50
|
||
2009
|
617.500,00
|
210.848,15
|
406.651,85
|
||
2010
|
350.000,00
|
106.638,84
|
456.638,84
|
||
2011
|
50.000,00
|
33.115,38
|
16.884,62
|
2.255.562,01
|
|
2012
|
30.000,00
|
||||
TAXA LLICÈNCIA
URBANÍSTICA
|
2007
|
140.900,00
|
100.971,12
|
39.928,88
|
|
2008
|
145.000,00
|
58.119,29
|
86.880,71
|
||
2009
|
152.500,00
|
64.643,44
|
87.856,56
|
||
2010
|
87.500,00
|
8.368,17
|
95.868,17
|
||
2011
|
15.000,00
|
34.549,95
|
-19.549,95
|
290.984,37
|
|
2012
|
25.000,00
|
||||
TAXA
SERVICIS PROGRAMACIÓ URBANÍSTICA
|
2007
|
-
|
-
|
-
|
|
2008
|
567.460,00
|
20.763,80
|
546.696,20
|
||
2009
|
50.000,00
|
0
|
50.000,00
|
||
2010
|
55.000,00
|
16.877,99
|
38.122,01
|
||
2011
|
15.000,00
|
1.100,00
|
13.900,00
|
648.718,21
|
|
2012
|
1.500,00
|
||||
TAXA OCUP. SÒL,
SUBSÒL I VOL
|
2007
|
228.432,38
|
135.369,54
|
93.062,84
|
|
2008
|
230.000,00
|
127.334,67
|
102.665,33
|
||
2009
|
250.000,00
|
118.391,86
|
131.608,14
|
||
2010
|
175.000,00
|
151.341,08
|
23.658,92
|
||
2011
|
180.000,00
|
157.600,52
|
22.399,48
|
373.394,71
|
|
2012
|
157.000,00
|
||||
3.568.659,30
|
El pressupost per a l’exercici 2012 que anem a detallar
i davant la situació anteriorment descrita, presenta les següents notes
característiques:
1. El capítol 1 de Despeses de Personal s’ha reduït
en 937.382,93 euros, un 12,50 per 100, respecte al mateix capítol del
pressupost de 2011, com a conseqüència de la repercussió del Reial Decret Llei
20/2011, de 30 de desembre, pel qual s’adopten mesures urgents en matèria
pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic.
Amb eixa finalitat també s’han pres les següents
mesures:
-
No s’han
consignat en el pressupost les places de la Relació de Llocs de Treball que
actualment no estan ocupades.
-
S’amplia la
jornada de treball setmanal dels treballadors municipals.
-
No es convocaran
nous processos selectius ni es contractarà personal temporal ni es nomenaran
funcionaris interins excepte en casos excepcionals i per a cobrir necessitats
urgents i inajornables que es restringiran als sectors, funcions i categories
professionals que es consideren prioritaris o afecten el funcionament de serveis
públics essencials d’acord amb el Reial Decret Llei 20/2011. S’han reduït els
salaris dels funcionaris municipals, interins, personal laboral fix i
contractacions laborals respecte a l’any anterior en un percentatge superior a
l’exigit pel Reial Decret Llei 8/2010, de 20 de maig.
-
S’ha modificat el
pacte entre treballadors i la corporació municipal eliminant despeses com
revisions salarials segons l’IPC, assegurances de vida i ajudes per incapacitat
temporal. En canvi, sí que s’han conservat les ajudes socials.
-
S’ha reduït la
consignació pressupostària en productivitats i hores extra, així com el preu de
l’hora extra.
2. S’han adoptat procediments que permeten dur un
control de la gestió de les compres de béns o serveis, a fi d’evitar
l’assumpció de compromisos davant tercers sense dotació pressupostària. Per a fer-ho,
s’estan tramitant contractes plurianuals per a subministraments (carburants,
materials elèctric, de llanterneria, de construcció, de ferreteria,...) i de
serveis.
3. Les subvencions esportives i culturals han
disminuït una mitjana del 20 per 100. No s’han reduït les subvencions a Caritas
i Creu Roja a causa del seu caire social. Es recuperen les subvencions al
Centre Excursionista i als Balls Populars que abans depenien de la Mancomunitat
de la Valldigna.
4. L’aportació a les mancomunitats s’ha reduït un
10,41 per 100.
5. L’aplicació pressupostaria Consum Elèctric
s’ha pressupostat adequadament, és a dir, d’acord amb els consums històrics
reals. D’altra banda, s’ha posat en marxa un programa d’estalvi energètic.
ANY
|
PRESSUPOST CONSUM ELÈCTRIC
|
DESPESES CONSUM ELÈCTRIC
|
DIFERÈNCIA
|
2007
|
275.000
euros
|
307.325,98
euros
|
- 32.325,
98 euros
|
2008
|
280.000
euros
|
345.779,73
euros
|
-65.779,73
euros
|
2009
|
255.000
euros
|
395.813,02
euros
|
-140.813,02
euros
|
2010
|
255.000
euros
|
406.956,56
euros
|
-151.956,56
euros
|
2011
|
275.000
euros
|
544.185,95
euros
|
-269.185,95
euros
|
2012
|
500.000
euros
|
6. S’ha produït una reducció de 226.000 euros
anuals en la despesa de recollida de fem i neteja viària, eliminant partides
del contracte que no es duien a terme.
7.
S’han reduït les aplicacions pressupostàries destinades cultura, festes i
moltes altres de despeses corrents. S’ha creat la partida de participació
ciutadana.
8. Continuaran fent-se polítiques actives destinades
al foment de l’ocupació i inserció laboral; ara bé, es consignaran
pressupostàriament a mesura que l’administració de l’Estat o autonòmica
(competents en matèria de treball) ens concedisquen les corresponents ajudes.
9. S’ha donat suport a les polítiques municipals de
dependència que busquen millorar el benestar de les famílies del municipi, així
com la intervenció en moments de crisi i desestructuració familiar.
Servei de Menjar a Casa
|
9.622
|
Servei de Major a Casa
|
19.912
|
Menjador escolar
|
21.500
|
Material escolar
|
25.000
|
Servei d’ajuda a domicili
|
81.300
|
Manteniment del Centre de Dia
|
11.157
|
Manteniment del Centre Obert
|
55.000
|
Programa SEAFI
|
60.332
|
10. Es mantenen les prestacions socials
d’emergència:
Prestacions econòmiques individualitzades
|
25.000
|
Renda de garantia ciutadana
|
162.000
|
Ajudes individuals no periòdiques
|
175.000
|
Altres ajudes socials
|
4.800
|
Conveni amb Caritas
|
10.000
|
Ajuda a la Creu Roja
|
15.000
|
11. El capítol 3 de
l’estat de despeses del Pressupost (amortització de préstecs) s’incrementa un
25,59 per 100 perquè recull els interessos dels préstecs extraordinaris firmats
la legislatura passada entre els dies 14 i 16 de desembre de 2010 amb diverses
entitats financeres per un import de 5.700.000,00 euros. També s’hi han consignat
els interessos de l’operació de préstec firmat amb el Banc de
Sabadell el 29 de maig de 2012 per import de 2.691.142,35 euros previst en el
Reial Decret Llei 4/2012 i 7/2012 per al pagament a proveïdors i s’ha consignat
l’operació projectada d’endeutament (en la modalitat de préstec hipotecari)
destinada a complir l’acord de finalització del contracte de concessió
administrativa de l’aparcament subterrani per import de més de 2 milions
d’euros.
Un dels trets
principals d’este pressupost és l’absència d’inversions.
No tenim cap marge de maniobra perquè no comptem amb
recursos propis per a poder finançar-les ni tenim accés al crèdit bancari, ja
que la ràtio d’endeutament és del 125,53%, molt per damunt del 75% que permet
operacions de crèdit. Únicament s’hi han consignat les despeses urbanístiques
del Sector 6 que es financen amb l’alienació de l’aprofitament urbanístic i la
retaxació de les càrregues d’urbanització del Sector 12 que es financen amb
recursos propis.
Les factures sense consignació pressupostària tretes
de la liquidació del pressupost de 2011 ascendeixen a 1.161.985,00 euros. Estes
factures podran ser ateses en la seua totalitat i, per tant, els proveïdors
tenen garantit el cobrament d’estes factures gràcies a la dotació pressupostària
feta en la partida Reconeixement Extrajudicial de Crèdits, amb 640.000,00 euros,
i a la part de l’operació de préstec
autoritzada pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques destinada a pagar
factures registrades abans del 01/01/2012 i que estaven pendent de
reconeixement pressupostari per import de 639.641,36 euros (article 10.5 del Reial
Decret Llei 4/2012).
Pel
que fa a l’estat dels ingressos, tal com hem esmentat abans, s’ha pressupostat
tenint en compte el que s’ha liquidat en l’exercici anterior. Així, el capítol
I (impostos directes) creix un 5,14 per 100 respecte a l’exercici 2011, perquè
este és el sisè any de revisió cadastral i es manté el tipus de gravamen en el
0,48%. Es produeix una reducció del 40,00 per 100 en el capítol II (impostos
indirectes) respecte a l’any anterior. Este fet es deu a que l’impost sobre
Construccions, Instal·lacions i Obres ha patit un autèntic enfonsament en la
recaptació en els últims anys i reflecteix el comportament del sector de la
construcció en el terme municipal i en la resta del territori espanyol. El
capítol III Taxes i Altres Ingressos, que recull les taxes que s’estableixen
mitjançant ordenança fiscal per la utilització privativa o l’aprofitament
especial del domini públic local, així com per la prestació de serveis públics
o la realització d’activitats administratives de competència local que afecten
de manera particular els subjectes passius i altres ingressos com multes, es
redueix un 65,63 per 100. El capítol IV recull les ajudes, subvencions i
transferències que rep l’Ajuntament d’altres administracions i que no estan
afectes a una contraprestació directa i destinades a finançar despeses corrents;
les més significatives són la participació en els tributs de l’Estat i els
convenis subscrits amb la Comunitat Autònoma en matèria de serveis socials i
política d’igualtat. Disminueix un 18,15 per 100. Els ingressos patrimonials
experimenten un increment del 8,27 per 100.
Amb
tot el que s’ha exposat anteriorment, esta Alcaldia demana el vot favorable a
tots els regidors de la corporació municipal perquè este pressupost municipal compta
amb l’informe favorable de la Intervenció Municipal i es compleix l’objectiu
d’estabilitat en termes de capacitat de finançament i complim així una de les
magnituds econòmiques previstes en el Pla d’Ajust. A més, amb este pressupost,
la previsió d’ingressos s’adapta a la realitat i les despeses s’ajusten als
ingressos de manera que s’estan assentant les bases per a sanejar les arques
municipals i poder fer inversions amb recursos propis. A pesar de la reducció
en moltes de les partides, és un pressupost social en què les persones més
necessitades no es veuran afectades per les reduccions.
Tavernes de la Valldigna, 2 de
juliol de 2012.
L’ALCALDE-PRESIDENT
JORDI
JUAN HUGUET
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada