Intervenció de l'alcalde de Tavernes en el plenari extraordinari de divendres on s'aprovava el Pla d'Ajust
Anem
a procedir a la votació del Pla d’Ajust Econòmic-Financer que ha
elaborat el Govern de l’Ajuntament de Tavernes amb l’ajuda de la Unitat
Econòmica d’este Ajuntament. El Pla d’Ajust ens vegem obligats a
presentar-lo bàsicament per dos motius:
- El primer motiu, la mala situació económico-financera en què es troba el nostre Ajuntament conseqüència de la mala gestió dels últims anys i
- El segon motiu, és l’única alternativa que ens dóna el Govern Central per a poder pagar als proveïdors que han fet feines per al nostre Ajuntament i que a dia de hui, encara no han cobrat. Per tant, presentem el Pla amb les corresponents mesures per imperatiu legal i per responsabilitat.
Respecte
a la mala situació econòmica en què es troba el nostre Ajuntament cal
recordar que segons la comptabilitat emesa per la Intervenció Municipal,
el remanent de tresoreria de l’any 2010 és negatiu en quasi 4 milions
d’euros, la qual cosa significa que en estos últims anys de govern del
PP, l’Ajuntament ha gastat 4 milions d’euros més del que ha ingressat,
en un exercici de total irresponsabilitat del governants d’aquells
moments.
Encara
no es coneixen les dades de la comptabilitat del pressupost de 2011
però com vaig augurar en la Memòria d’Alcaldia del Pressupost 2011, les
xifres no van a millorar: cal tindre en compte que quan esta alcaldia i
el govern varen agafar el timó de l’Ajuntament en el mes de juny passat,
l’anterior govern ja havia gastat el 90% de les despeses corrents
contemplades en el pressupost i així, hem hagut de treballar la resta
dels sis mesos de l’any de 2011 amb només el 10% del pressupost de
despeses corrents. A més, cal afegir la previsió d’ingressos no estava
equilibrada en la previsió de despeses.
Però
en la Tresoreria d’este Ajuntament, lloc on es tramiten els pagaments
de les factures, la situació és més alarmant ja que segons l’últim
informe de morositat emés per la Tresoreria d’este Ajuntament, Tavernes
deu la quantitat de 6.359.000 euros en qüestió de factures o altres
documents. També s’ha de dir que la Generalitat Valenciana li deu a
l’Ajuntament més d’un milió d’euros.
Totes
estes dades són sense tindre en compte l’endeutament de l’Ajuntament en
els bancs. Cal afirmar que l’Ajuntament de Tavernes deu a diverses
entitats financeres quasi 16 milions d’euros. El deute suposa una ràtio
d’endeutament de quasi el 110%. Actualment, les administracions locals
sols poden demanar préstecs per a fer inversions si tenen una ràtio
inferior al 75%. Per tant, el nostre Ajuntament no tindrà accés al
crèdit bancari per a fer inversions. A més, hem d’emfatitzar que
l’endeutament és més alt si es té en compte que en l’any 2009 l’empresa
concessionària de l’aigua potable va avançar al nostre Ajuntament 2
milions d’euros en concepte de l’avançament del cànon de l’aigua en el
període de 2012 a 2024. Així, el Partit Popular es va cobrar per
anticipat uns ingressos que li corresponien a altres corporacions
municipals i a altres legislatures per tal de quadrar el pressupost de
2009. D’este fet també estem pagant interessos. Recordem també que en
l’any 2006, el PP també es va cobrar per anticipat el cànon de l’aigua
en el període que comprenia de 2006 fins a 2011. En resum, l’Ajuntament
de Tavernes es troba en una situació de liquidesa molt limitada, un
dèficit pressupostari preocupant i sense capacitat d’endeutar-se per a
fer inversions. A més, hem d’afegir que tard o prompte este Ajuntament
s’haurà de fer càrrec del pàrquing del Passeig del País Valencià, una
operació que encara es troba en fase de negociació però que costarà als
ciutadans de Tavernes més de 2 milions d’euros. Açò també gràcies a la
mala gestió del PP.
Resumint:
sumant el deute en tresoreria, el deute amb els bancs i el pàrquing del
Passeig del País Valencià, estem parlant d’un deute d’uns 24’5 milions
d’euros. I veurem què passa amb la piscina coberta.
Respecte
al segon motiu, el que ens obliga a presentar hui en este plenari este
Pla d’Ajust és el Reial Decret Llei 4/2012. Bàsicament, el que ve a dir
este Decret és que el Govern Central permetrà als ajuntaments demanar
crèdits per a pagar factures de despeses corrents pendents de pagament
sempre que els ajuntaments es comprometen a elaborar un Pla d’Ajust en
unes condicions molt dures i restrictives que també estan regulades en
este Decret Llei. Per tant, podem dir que este Pla ve imposat per
imperatiu legal i podem parlar també que els ajuntaments van a estar
intervinguts pel Govern Central: els Ajuntaments no sanejats que no
facen este pla d’ajust i els ajuntaments que el facen però no el
complesquen deixaran d’ingressar la participació en els tributs de
l’estat, un dels principals ingressos dels ajuntaments. El fet de no
ingressar la participació en els tributs de l’estat suposaria la
paralització de l’Ajuntament i de tot el municipi. Per tant, o fem este
Pla d’Ajust o ens quedem sense ingressos en els pròxims anys.
Així,
hem elaborat un Pla d’Ajust que és el que anem ara a sotmetre a
votació. Voldria recordar que l’estiu passat ja férem un préstec de
619.000 euros de la línia ICO destinat exclusivament al pagament de
proveïdors. Sempre hem dit que un dels objectius fonamentals d’este
govern és el pagament als proveïdors. No podem consentir que siguen les
administracions públiques les que ofeguen a les empreses i autònoms, que
moltes vegades són empreses locals.
El
passat 15 de març la Intervenció va emetre un certificat on es posava
de manifest que l’Ajuntament de Tavernes té un deute de 2.697.000 euros
en els seus proveïdors. Es tracta de 743 factures que se li deuen a 190
proveïdors. Per tal d’il·lustrar que la situació és realment dolenta
anem a comparar esta quantitat de 2.697.000 euros que se li deuen a
estos 190 proveïdors en el que deuen altres Ajuntaments d’altres
municipis als seus proveïdors, alguns d’ells més grans que Tavernes. Els
Ajuntaments de Xàbia (32.469 hab.), Algemesí (28.293 hab.), Carlet
(15.485 hab.) i Sueca (28.986 hab.) no han necessitat adherir-se a este
Reial Decret per tindre els seus Ajuntaments sanejats. Oliva (28.400
hab.) deu als seus proveïdors 1’8 milions d’euros i Ontinyent (37.606
hab.) deu 1’4 milions d’euros. En els dos últims casos, tot i ser més
grans que Tavernes i tenir més pressupost, deuen menys als seus
proveïdors.
En
definitiva, el Pla d’Ajust que presentem té com a objectius principals
pagar ràpidament als proveïdors de l’Ajuntament de Tavernes a través
d’un préstec de 2.697.000 euros i sanejar l’economia local en un termini
de 10 anys. Segons el Pla que hem elaborat, l’Ajuntament començarà a
tindre un estalvi nét positiu a partir de 2014. Açò significa que
previsiblement a partir de 2014, els ingressos corrents seran capaços
d’afrontar les despeses corrents. S’ha d’afegir que els interessos
d’este préstec al llarg dels propers 10 anys ascendiran aproximadament a
900.000 euros.
A
dia de hui, l’Ajuntament té un dèficit pressupostari i estructural
considerable. Els ingressos corrents no cobreixen les despeses corrents.
Açò és degut a que en els últims anys l’Ajuntament ha funcionat amb uns
pressupostos irreals, és a dir, l’Ajuntament es gastava allò que no
tenia. El balafiament era la tònica dominant.
- Davant d’esta situació, per tal d’acabar amb este dèficit pressupostari i amb desig d’elaborar uns pressupostos realistes, ens vegem obligats a fer dues coses: augmentar els ingressos i reduir les despeses. Tot açò seguint les directrius que ha marcat el Govern Central d’acord amb l’esmentat Reial Decret Llei 4/2012.
En matèria d’augmentar els ingressos les mesures que contempla el Pla d’Ajust són les següents:
- Eliminar les bonificacions que contemplava l’ordenança l’impost sobre vehicles respecte a vehicles catalogats com a històrics i vehicles amb motor elèctric.
- Respecte a l’ordenança reguladora de l’increment del valor dels terrenys urbans, en el cas de transmissions per causa de mort als descendents, la bonificació passarà de ser del 95% al 90%.
- Amb l’objectiu de recaptar tot allò que li correspon a l’Ajuntament es pretén signar un conveni de col·laboració amb l’AEAT (Agència Estatal d’Administració Tributària) i es crearà la Secció d’Inspecció Tributària, Sancionadora i de Multes. El que es busca és acabar amb la morositat d’alguns contribuents.
- Es crearà l’ordenança reguladora de la prestació de publicitat en edificis i instal·lacions municipals.
- D’acord amb la nova Llei 7/2009 de 23 de novembre es crearà la taxa per control posterior d’obertura d’establiments.
- Es revisaran totes les taxes i ordenances adaptant-les a la realitat. Entre altres, servei de grua de retirada de vehicles, taxa de manteniment del mercat municipal, actuacions teatrals, classes de pintura i ceràmica, escola d’adults, Festival Sete Sois Sete Luas, escola d’estiu. Per altra banda, altres taxes són actualment tan cares que mai es cobren. Per tant, es revisaran a la baixa.
- Es revisarà el preu de l’escola infantil Víctor Calatayud. A més, l’Ajuntament subvencionarà amb una quantitat menor a l’empresa concessionària.
- Crear l’ordenança reguladora de les autoritzacions o cessions de locals municipal.
- Incentivar la domiciliació.
- Es mantindrà el tipus de gravamen de l’IBI.
En matèria de reduir despeses, les mesures que contempla el Pla d’Ajust són les següents:
- En despeses de recursos humans i de personal se suspenen els següents beneficis: revisió salarial segons l’IPC, productivitats, ajudes socials, llicències per separació, divors o assumptes propis, dietes per assistència a accions formatives, assegurança de vida, modificació de les vacances. A més, s’ incrementa la jornada laboral d’acord amb la nova legislació estatal, reducció del preu de les hores extraordinàries, reducció de la jornada de la professora de ceràmica i pintura, no renovació de comissions de serveis, estalvi de les vacants produïdes per jubilacions, redistribució d’efectius i reducció d’hores extraordinàries, així, s’ elaboraran els quadrants de la policia local i operaris de manteniment. Es mantenen les ajudes per invalidesa i no s’efectuaran acomiadaments.
Cal recordar que en el primer plenari d’esta legislatura es va decidir
reduir en un 19% les partides destinades a salaris i indemnitzacions
dels càrrecs polítics. Altres mesures que es prenen en este Pla que
afecten a la Corporació Municipal és l’el·liminació de la productivitat
que cobraven els càrrecs electes en dedicació exclusiva o parcial segons
l’IPC ( 5.353’03 euros) i supressió de l’assegurança de vida del
membres de la corporació municipal (3.637’76 euros). En estes mesures,
les partides destinades a despeses de càrrecs polítics es veuran
reduïdes en 8.989’79 euros. Les retallades sempre les hem començades per
nosaltres mateixos.
Previsió d’estalvi aproximat en el Capítol de Personal: 600.000 euros.
- Gestió del pàrquing seguint el mòdel òptim que marque la comissió de gestió i viabilitat.
- Reducció del 20% en les subvencions a associacions. Estalvi: 42.000 euros.
- Eliminació de la subvenció al sindicat de regs (16.000 euros) i a les esglésies (18.000 euros). Estalvi total: 34.000 euros. La justificació de l’eliminació d’estes subvencions ve donada a que en els propers anys l’Ajuntament no va a tindre capacitat de fer inversions (ni els ingressos corrents ho permeten ni és possible l’accés al crèdit bancari). Per tant, l’Ajuntament no pot subvencionar a altres entitats perquè facen inversions.
- Dotar de noves competències a la Mancomunitat de la Valldigna.
- Reducció de les aportacions a les Mancomunitats. Estalvi en la Mancomunitat de la Valldgina: 40.000 euros. Estalvi en la Mancomunitat de la Safor: 14.000 euros.
- Eliminar convenis amb les universitats. Estalvi: 2.000 euros.
- Reduir despeses voluntàries o impròpies que no siguen de competència local.
- La Cambra de Comerç no va renovar el conveni amb l’Ajuntament. Estalvi: 25.000 euros.
- Formalitzar contractes de subministraments de caràcter plurianual amb l’objectiu d’evitar contractes menors.
- Revisar a la baixa el contracte de recollida de residus sòlids urbans i neteja de la via pública. Estalvi: 300.000 euros.
- Reduir les despeses en comunicacions telefòniques.
- Estalvi i eficiència energètica.
- Suspendre momentàniament l’inici del servei d’escola infantil de la platja.
- Devolució el Préstec ICO de 900.000 euros destinats a expropiació de terrenys. Segons dos informes de dos tècnics diferents esta expropiació no va a ser possible dins dels plaços marcats per este préstec bancari: desembre de 2012. Per tant, amb esta acció reduïm endeutament i estalviarem 23.000 euros en interessos.
Tal
i com es desprén d’estes mesures i seguint les directrius del Govern
Central, és clar que altre dels objectius principals és que els serveis
públics municipals o bé no siguen deficitaris o bé que el dèficit es
minore al màxim.
Altres mesures no contemplades en el Pla d’Ajust però sí que es veuran reflectides en el pressupost de 2012 són les següents:
- no consignar pressupostàriament aquelles places de la RLT (Relació de llocs de treball) del Capítol I de despeses de personal que actualment no estiguen ocupades.
- Reduir en un 20 % la majoria de partides del Capítol II de despeses corrents.
Com
es pot deduir d’estes últimes mesures i de totes les del Pla d’Ajust
en general, els pressupostos dels propers anys seran pressupostos
realistes on les despeses s’ajustaran als ingressos, seran pressupostos
caracteritzats per l’austeritat, els més austers de la democràcia, seran
pressupostos on els primers anys no cabran inversions i seran
pressupostos amb l’objectiu d’aconseguir l’estabilitat pressupostària,
quadrar ingressos i despeses, disminuir el remanent de tresoreria i
disminuir l’endeutament de l’Ajuntament. S’ha donat l’ordre de que no es
tramite cap factura sense que tinga la corresponent proposta de
despesa, retenció de crèdit pertinent i el vist i plau del cap de
fiscalització de despeses assegurant que hi ha diners per a fer tal
despesa.
No
és la primera vegada que un Pla de Sanejament es presenta a
l’Ajuntament de Tavernes. Però estos plans mai s’han complit tot i les
advertències en els informes de la Intervenció Municipal. L’últim Pla de
Sanejament que es va aprovar només amb els vots favorables del PP va
ser el Pla de Sanejament 2008-2011 que evidentment no s’ha complit ni
mai es va convocar una comissió de seguiment. Probablement este és el
motiu pel qual hem arribat a esta situació i no tinguem la sort de
Sueca, Algemesí, Carlet o Xàbia que no han necessitat adherir-se al Real
Decret Llei 4/2012 per tindre les arques sanejades. El nostre
compromís és tirar endavant este Pla i que siga la mateixa Comissió
d’Economia i Hisenda la que en faça el seguiment per tal que
s’acomplesca.
El
Pla d’Ajust que presentem és un Pla d’Ajust transparent, on hem dit a
la ciutadania de Tavernes quines són les mesures que anem a prendre. No
hem fet com altres ajuntaments de la comarca on les mesures van a ser
molt més fortes i han presentat un pla redactat en un sol full.
Evidentment
les mesures que anem a prendre no agradaran a tots però són
necessàries. A mi, com a alcalde, tampoc m’agradarà prendre-les. Però
governar és administrar i administrar és decidir. I hem decidit, segons
el que creguem, el que beneficiarà l’interés general de Tavernes. Este
Ajuntament no es gastarà el que no té i no m’agradaria veure com els
polítics que han balafiat els diners públics queden com a bons i els que
intentem arreglar la situació quedem satanitzats. Això mai seria just.
El
Pla que presentem compta amb l’informe favorable de la Intervenció
Municipal i creguem que serà beneficiós per a Tavernes en el sentit que
si aconseguim complir-lo, l’Ajuntament podrà quedar-se sanejat en el
pròxims 10 anys. És per això que demane a tots els grups polítics que
voten a favor d’este Pla i pregue la màxima col·laboració perquè
s’acomplesca: als membres del govern els demane que facen les seues
gestions d’acord amb el que marca este Pla i als membres de l’oposició
que fiscalitzen que es duga a terme el compliment del Pla. Este Pla serà
flexible i anirà modificant-se segons l’evolució de l‘economia local i
nacional. Per últim, voldria agrair a la Unitat Econòmica de
l’Ajuntament i especial a la seua cap, la Interventora Municipal, per
tot l’intens treball i el gran esforç que han fet durant este últim mes
des de que es va publicar el Reial Decret Llei 4/2012 i per la gran
ajuda que han donat als membres del govern per a elaborar aquest Pla.
Moltes gràcies,
L’ALCALDE-PRESIDENT de l’Ajuntament de Tavernes de la Valldigna
Jordi Juan Huguet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada